ProCivitas och rykten

Hejhå, inte bloggat på ett tag, vet iallafall en som saknat det.
Påsklov hela nästa vecka, skönt som attans. Får se vad som händer, plugga lite och antagligen Växjö!
Igår storstädade jag mitt rum, skönt när man är klar. Farbror med sambo kom igår och åkte hem idag, mycket trevligt.
Har garderoben kvar att rensa, men det kan gott vänta ett tag. Kanske ska ha de som mål att ha gjort innan lovet är slut, vi får se.
Troja har det inte vatt så mycket nytt om heller, ska bli spännande att se vart Rosén tar vägen, hade varit kul om han kom till Troja, Lakejerna hade börjat gråta då, typ. Målvaktsfrågan är tydligen klar, men vi vill veta? Tror inte på Ante längre, Bengtsberg känns närmre. Fast e kanske ingen av dem?
Läste runt lite idag på olika sajter, jag blir så trött. Läste ett blogg/debattinlägg om ProCivitas. Ingen aning om hur gammal han som skrivit det är eller något men det osar avundsjuka om det. Alla snackar så mycket skit, när jag skulle dit på öppethus så hade folk fått i mig att alla hade kavaj och lackskor och tjejerna motsvarande kläder till det. Mjukisbyxor är förbjudet osv.. När jag kom dit så hade lärarna kavaj, so what? Grabbarna och tjejerna som går idrottslinjen hade mjukisbyxor.. Men jag fattar inte vad problemet är, skulle ni själva gå till jobbet i mjukisbyxor om ni var lärare, läkare, bankchef osv? Skulle inte tro det.
Alla rykten säger att det är en snobbskola där rikemansbarn går, enbart. Alla har kavaj och så vidare.. Det är ren bullshit. Det är högre intagningspoäng än vissa skolor, men det finns kommunala skolor med näst in till lika höga intagningsbetyg. Jag fattar inte vad det är alla stör sig på. På öppethus hade lärarna kavaj, eleverna hade normala kläder jeans, tunikor, etc. Idrotts eleverna hade idrottskläder, man kunde gå runt och titta och få information som på vilket öppethus som helst. Lärarna var högst normala mänskliga varelser som lärare på andra skolor, eleverna likaså.
På ett ställe såg jag att en skrivit ngt om att det var orättvist att bara rikemansbarn fick gå där då det kostade pengar? Vet inte vad folk får allt ifrån. Skolgången kostar inget extra alls, kanske för hemkommunen som betalar den men inte för dig. Ska man däremot bo där som jag, får man stå för det själv. Man kan söka bidrag via CSN vilket jag tänker göra, men det kan bli svårt att få det då samma linje finns på skolan hemma. Men det är sånt man får ta ibland, alla kan inte det kanske, men skolgången kostar inget extra. Han som skrivit blogginlägget med massa skit om ProCivitas jämför skilan med filmen Ondskan, att eleverna på ProCivitas är "Små viktigpettrar som går omkring i kavaj och seglarskor och inte fattar ett dyft på lektionerna, skriver urdåligt på de nationella proven, men får toppbetyg ändå."
Jag vet inte vad han pratar om, jag ska inte säga att betygen sätts på rätt sätt för det har jag ingen aning om ännu. Jag tycker bara det är så dåligt att folk snackar så mycket skit, är de så ledsna för att de inte kämpade tillräckligt i grunskolan så de inte kom in på ProCivitas? Sen att det erbjuds resor hit och dit, ja de gör det men man får stå för det mesta själv. På den kommunala skolan här hemma erbjuds språkresor där skolan står för antingen resan eller boendet/skolan kommer inte ihåg exakt, men det förekommer inte bara på friskolor iallafall. Friskolor har oftast lite mer pengar att spela med, men om du tycker att det verkar bra och är orättvist se till att komma in på friskolan som du vill gå på då så du får ta del av det hela. På många fria gymnasieskolor måste man vara motiverad och självständig för att klara sina studier. Jag tycker att man borde vara det på alla gymnasieskolor i och för sig, hur länge ska lärarna behöva agera mammor?
ProCivitas elever vill lära sig något uppenbarligen då de har rätt höga betyg från grundskolan, vill du in där så kämpa på bara, det gjorde jag. Skiter man i skolan i grundskolan är det inte alltid så lätt.
Läste ett svar i en debatttråd som en fd. ProCivitas elev skrivit : " Vad som är viktigt: Mina år på ProCivitas var UNDERBARA ! Skolan var helt perfekt för mig.. Nivån låg högt, vi arbetade hårt och intensivt, och allt arbete jag lade ner lönade sig.. Lärarna är jättebra och väldigt engagerade i sina ämnen ! Jag vet själv, efter att ha pratat med andra, att jag hade aldrig trivts på någon annan skola än ProCivitas.. Men man ska vara medveten om att tempot ÄR högre än på andra skolor och att det krävs mer av en själv.. Är man inte beredd på att plugga ska man definitivt inte gå där."
Jag tycker iofs inte att man ska gå samhäll/natur om man inte är beredd på att plugga över huvudtaget, inte på någon skola. Men som sagt passar inte ProCivitas alla, precis som att en kommunal skola inte passar alla. Alla gillar inte pizza och endel gillar inte fisk. Alla är olika, det är inte svårare än så. Tycker du illa om friskolor ska du nog hålla dig till de kommunala.
Det har varit massa tjaffs om att inte alla lärare haft lärarutbildning med, och vaddå? Om en som lär ut t.ex spanska bott i Spaninen halva sitt liv, tror ni inte den kan spanska då? Eller nån som pluggat till och sen jobbat som psykolog eller ekonom, tror ni inte de kan lära ut bättre i sitt ämne än en som suttit och läst in kunskapen enbart? Det tror iallafall jag, jag har fått höra många skitsaker sen jag fick reda på att jag blivit preliminärt antagen till ProCivitas, snobbskola och sånt. Jag är inte snobb, inte alla de jag träffade där heller.. Men jag ska gå där med de andra som går och har blivit antagna och kommer gå där. Vi ska vara stolta ProCivitas elever och lyckas i livet, som jag vill och hoppas att alla ni andra gör också. Vi tänker iallafall vara stolta över skolan vi gått på! Det kan ni nog också vara om ni trivts!
Take Care..
Puss

Kommentarer
Postat av: Bojana

Jag tyckte de var bra skrivet (Y) :)

2009-04-13 @ 17:25:08
URL: http://bojance.blogg.se/
Postat av: Izabelle.

Tack tack :)

2009-04-13 @ 17:49:47
URL: http://[email protected]
Postat av: filippa

sjukt bra skrivet :)

2009-04-13 @ 20:56:48
URL: http://filippaah.blogg.se/
Postat av: filippa

bra skriver :)

2009-04-13 @ 20:58:25
URL: http://filippaah.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack ;D

2009-04-13 @ 21:01:23
Postat av: Johan Kåberg

Procivitas suger!

2009-04-13 @ 21:43:25
Postat av: Izabelle.

Hade jag tyckt det, hade jag inte sökt dit. Ledsen för att du inte kom in?

Palla att du kallar dig hans namn x)

2009-04-14 @ 19:15:12
URL: http://izaabelliie.blogg.se/

Jag blir jätteglad om du skriver något här:

Vad heter du?:
Tänker du komma tillbaka?

E-postadress: (bara jag kommer att se den)

Har du blogg?:

Skriv på nu kära du:

Trackback
RSS 2.0