Hockeyfakta, framförallt till Carita

Jadu Carita..
Jag ska göra ett tappert försök.
NHL hockey är inte direkt som svensk hockey. Kan inte säga vad som exakt skiljer mer än de otroligt stora arenorna. Hockey är kul och man har inte tid att titta på massa annat, t.ex. på vad hon som sitter bakom dig har för en snygg jacka. Håller du på så så missar du en del. Hockey är en sport full av ögonblicksverk.
En hockeymatch är aldrig slut och över förrän slutsignalen går.
Lagen är uppdelade som i fotboll varje spelare har en position. De stora skilnaderna de sporterna mellan är väl att hockey är snabbare och där är mer närkontakt. Regler är jag dålig på att förklara.. När jag var liten satt jag såhär "pappa varför blåste han?" "pappa vad betyder offside?" och så vidare. Det lär man sig efter ett tag. Offside finns ju i fotboll med så det vet du säkert vad det är. Sen kan det bli icing, puck utanför banan, felaktig handpassning, utvisningar, hög klubba och sånt. De flesta är precis vad de heter.
Här har du en länk som förklarar icing lite närmre http://en.wikipedia.org/wiki/Icing_(ice_hockey) . 
Varje lag har 5 utespelare och 1 målvakt på plan och vid utvisning blir det så att det laget som får utvisning bara har 4 spelare (+målvakt) på plan. Skulle sen samma lag få en utvisad till blir det 3 spelare på plan (+målvakt) får sen samma lag yttligare en utvisning blir det inte så att det bara är 2 utespelare. Utan den som blev utvisad åker och sätter sig i utvisningsbåset och någon annan hoppas in. Däremot blir de ju 3 eller 4 spelare på planen under en längre tid då den som blev utvisad sist också måste sitta av sitt "straff". Utvisningarna brukar vara 2 minuter. Kan vara 2+2, 5 och 10 minuter med. Man kan också få matchstraff.
Vanliga grejer man gör fast man inte får är: fasthållning, hög klubba, felaktig tackling och massa mer.
Jag vet inte riktigt mer vad jag ska förklara nu så om det är något du vill ha svar på mer får du skicka en fråga misann.

Kommentarer
Postat av: Anne

Hej goa Iza!

Jag är inte hemma ännu, men du får gärna ta med fika hit ;)

Idag har de öppnat ett av mina paket, det är ersatt av en ställning.



Ha det gott, vi ses!

Kramar från hon i paket!

Anne

2009-11-30 @ 18:04:01
Postat av: carita

Tack. Nu är jag med lite iallafall ;) kram C

2009-11-30 @ 18:30:53
Postat av: FILIPPA

Halloj!

Nu har jag en veckans blogg, anmäl dig gärna och ge det en chans! :D

KRAM

2009-12-09 @ 16:18:23
URL: http://filippaan.blogg.se/

Jag blir jätteglad om du skriver något här:

Vad heter du?:
Tänker du komma tillbaka?

E-postadress: (bara jag kommer att se den)

Har du blogg?:

Skriv på nu kära du:

Trackback
RSS 2.0