Småländska <3

Nu har det underbara Växjövädret äntligen hittat till stan ;)!

Snart en helg till som är slut. Denna helgen ska avslutas på bästa sätt, Troja - Sundsvall ikväll. Ska åka neråt de mörkare skogarna i småland snart.
I fredags var jag på stan en sväng med Simon och Emelie och köpte kläder till min farbrors 30års fest. Hittade dock inte allt jag behövde så det var bara att bege sig ner till stan på lördagen igen. Denna gången blev det med Carita. Tack för all hjälp, den behövdes!
Sen var det bara att bege sig hem och packa ner sakerna jag skulle ha på mig och sådär innan jag begav mig ut i stan igen för att träffa Pontus, Björn och Jonis. HAHA!
Sen hem till farmor, göra mig iordning och invänta min mor och far. Sen blev det en trevlig fest för min farbror. God mat var det med. Han fick en mössa av mig, snällt va? Så han inte får öroninflammation och snuva och sånt onädigt i vinter.
Idag har jag bara varit duktig, putsat speglar/fönster, dammat, tvättat och dammsugit. Söndagarna brukar bestå av det då man inte har tid till sånt under vardagarna.
Fick också en kaffemaskin igår, jag vet inte om jag fick den för att jag är så grym, eller om det var för att pappa tycker han får äckligt kaffe när han hälsar på mig eller om det är att mamma och pappa tycker att det är så skönt att jag har flyttat så jag fick en kaffemaskin så jag inte behöver åka hem varannan helg för att få riktigt kaffe. Jag får fundera på den.
Jag har insett att vi pratar ganska bondigt, men ändå charmigt. Eller hur? Nu när jag skulle skriva riktigt kaffe så skrev jag först redigt kaffe. För så säger jag, men sen insåg jag att det kanske inte riktigt är så det stavas, så jag ändrade motvilligt. Här om dagen sa jag "men du förstår väl att hon går på cykelbanan fär att du är ivägen för na" .
Småländskan är gullig, vi pratar snabbt, drar ihop våra ord och tar bort onödiga bokstäver. I med detta så hinner vi säga mer på kortare tid, eller som jag brukar säga: Vi smålänningar har mer fritid för vi lägger inte massa energi och tid på att prata ordentligt och vad ni andra kallar vackert.
Jag kan skriva upp lite roliga grejer jag vet att jag säger (jag säger det i fet stil):
redigt - riktigt
bytat - bytt
bla-a - bläddra
na - henne
sjöyka - kyrka
måfa - morfar
måmå - mormor

ja vi plockar bort en massa r och andra bokstäver i alla fall. Nu ska jag snart åka neråt Trojastaden. Skriver mer sen!
Ha det bra!
Izabelle

Kommentarer
Postat av: Anne

Kan du ha fått kaffeapparaten för att kunna bjuda mig på gott, riktigt kaffe? Det tror jag! Jag kan ta med något gott till:)

Fast det är ju mysigt att fika på stan, eller...



Kram

Anne

2009-10-11 @ 18:23:54
Postat av: Marie

Det där med att vi tycker det är skönt att du flyttat är fel!!

mamma

2009-10-11 @ 20:45:50
Postat av: Izabelle

Till Anne: Ja stan är mysigt :D! Det skulle kunna vara så kanske?!

Till Marie: Säkert ;) ?

2009-10-11 @ 20:56:45
URL: http://izaabelliie.blogg.se/
Postat av: carita

Shoppingen blev mycket lyckad :) Kolla in bilderna på http://citablogg.blogspot.com/ kram/C

2009-10-11 @ 22:37:57
URL: http://citablogg.blogspot.com/

Jag blir jätteglad om du skriver något här:

Vad heter du?:
Tänker du komma tillbaka?

E-postadress: (bara jag kommer att se den)

Har du blogg?:

Skriv på nu kära du:

Trackback
RSS 2.0