18 dagar. Muf?

Berlin var helt okej, vissa saker kunde varit bättre. Nu är det också bara 18 dagar kvar innan sommarlov varav ca 14 sokldagar. Plus att den sista veckan består av Lisebergsresa med 9orna, bränbollturnering, klassensdag, niornas middag, städning av skåp och en massa chillande och såklart skolavslutning.
Min farmor och min farbror kommer nog på min skolavslutning, det betyder väldigt mycket.
Vi ska sjunga 2 låtar, kul att alla var så seriösa idag på övningen och kul att jag är på så otroligt bra humör just nu. Men det är la mitt eget fel.

Funderar seriöst på att gå med i muf (moderata ungdomsförbundet) när jag flyttar. Fast jag vet inte om jag har ork och tid för det just då. Även om de inte jobbar med exakt dessa frågorna så är det iaf i närheten. Liksom, jag fattar inte varför inte skatten inte är lika för alla?
Om jag pluggar pluggar pluggar och skaffar mig ett bra välbetalt jobb och verkligen har kämpat mig upp för det, varför ska jag då betala en högre skatt?
Låt oss säga att det är 2 familjer:
Alternativ 1= Sara jobbar som kassörska på ICA och Pelle kör ut tidningar och kör lite taxi ibland, fast han jobbar bara halvtid. Tillsammans har de 7 barn. De tjänar inte lika mycket som familjen i alternativ 2.
Alternativ 2= Maria jobbar som ekonomichef på ett stort företag och Nils är en högt uppsatt advokat, tillsammans har de en dotter. Båda vuxna jobbar heltid. Denna familj tjänar mer än familjen i alternativ 1!

Vilken familj får betala mest skatt? Jo familj 2, för deras inkomst är större.
Men egentligen, låt oss säga att skatten går mest till sjukvård, skola och tandvård, vilken av familjerna kommer troligen att utnyttja dessa 3 saker mest? Jo familj 1 som betalar minst i skatt för de är flest.. Det är ju helt bak och fram, det betyder ju nästan att familj 2 som bara har ett barn, som troligen lär utnyttja dessa 3 saker mindre än de andra 7 barnen, betalar lite eller ganska mycket åt familj 1 i detta fallet?!
Ja jag tycker det är wierd iallafall..

Aja, många som inte pallar läsa detta jag vet, men sånt funderar jag över, har kommit över vissa saker och börjat fundera på allvarligare och vuxnare saker, pappas fel.. Det är föressten också pappas fel att jag älskar att kolla på ishockey, jag gör inte det för att killarna är snygga även om vissa kan vara det ibland. Kan hända att jag syftar på någon speciell. Jag är uppvuxen med att kolla på hockey med min far och därför är det en del av mitt liv liksom katter är.
Peace!

Kommentarer
Postat av: anh.

live är inte lätt inte ...

<3

2009-05-26 @ 19:11:35
URL: http://annnh.blogg.se/
Postat av: SHEER BLONDES

Hej :)

vi har startat en hemsida där vi testar produkter, ger tips och betygsätter. Du får gättegärna ta en titt om du har lust!



Ha en superfin dag & hoppas det är OK att vi lämnar en kommentar.



/Alicia Eriksson

Tessie Hagström

(Viktor Piepenburg

Andreas Käll

André Persson)

2009-05-26 @ 19:22:51
URL: http://sheerblondes.se

Jag blir jätteglad om du skriver något här:

Vad heter du?:
Tänker du komma tillbaka?

E-postadress: (bara jag kommer att se den)

Har du blogg?:

Skriv på nu kära du:

Trackback
RSS 2.0